Čo je abakteriálne?
Abakteriálne je termín používaný na označenie niečoho, čo nie je spojené s baktériami alebo je úplne bez bakteriálneho pôsobenia.
Vlasy a nechty sa skladajú z buniek rovnako ako zvyšok tela. Ak by však tieto bunky boli živé, inervované a citlivé, nemohli by správne plniť svoju ochrannú funkciu. Predstavte si napríklad necht, ktorý bolí, keď sa o niečo poškriabe, alebo vlas, keď sa zasekne v zipse.
Preto sú vlasy a nechty zložené z mŕtvych buniek, ktoré pri poškodení alebo strihaní necítia bolesť. Dalo by sa však povedať, že rastú. Ako môžu rásť neživé bunky?
Na samom základe každého vlasu a nechtu sa nachádza rastová zóna, v ktorej sú bunky živé a aktívne sa delia. "Dcéry" týchto buniek - spočiatku živé malé bunky - produkujú veľké množstvo štrukturálneho proteínu keratínu, až kým sa ním bunka takmer úplne nevyplní. Keratín je silná, vodeodolná bielkovina, neumožňuje komunikáciu medzi jednotlivými časťami bunky a v dôsledku toho bunka odumiera. Nové bunky, ktoré sa vytvoria v oblasti rastu, vytlačia odumreté bunky, čo vedie k opätovnému rastu vlasov alebo nechtov.
Tu je ďalšia otázka. Ak sú princípy rastu nechtov a vlasov rovnaké, prečo majú takú odlišnú štruktúru? Ako je možné, že necht je široký, plochý a nepružný, zatiaľ čo vlas je tenký a pružný?
Odpoveď je jednoduchá: je to tvar ich rastovej zóny.
Rastová zóna nechtu sa nazýva nechtová matrica, ktorá sa nachádza pod kožou v spodnej časti nechtu. Je dlhý a hrubý, takže nechtová platnička z neho vyrastá široká a silná. Bunky v nechte sú usporiadané vo vrstvách, medzi ktorými sú vrstvy tuku a vody. Pri niektorých ochoreniach sa necht deformuje a začne sa odlupovať.
Vlasy vyrastajú z malého okrúhleho vačku nazývaného vlasový folikul, a preto sú dlhé, tenké a okrúhle. Vlasy nemajú jednotnú štruktúru. Ich vonkajšia časť sa nazýva kutikula a pozostáva z malých buniek pokožky hlavy. Keď sú tieto bunky tesne vedľa seba ako šindle na streche, vlasy vyzerajú hladké a lesklé; keď sú v neporiadku, vlasy vyzerajú matne a neupravene. Tieto keratínové vločky sa radi objavujú v reklamách na šampóny. Pod kutikulou sa nachádza kôra alebo vrstva kutikuly, ktorá sa skladá z podlhovastých buniek, ktoré podporujú štruktúru vlasu. Táto vrstva obsahuje melanín, pigment, ktorý dodáva vlasom farbu. V strede vlasového stvolu sa nachádza jadro. Jadro je v podstate neštruktúrované, pozostáva z voľných, mäkkých buniek a dutého priestoru medzi nimi. Niektoré chĺpky (napríklad malé chĺpky, ktoré pokrývajú väčšinu nášho tela) túto vrstvu nemajú.
Abakteriálne je termín používaný na označenie niečoho, čo nie je spojené s baktériami alebo je úplne bez bakteriálneho pôsobenia.
Abaktal je obchodný názov pre liek, ktorý obsahuje účinnú zložku pefloxacin. Pefloxacin patrí do skupiny liekov nazývaných fluorochinolóny, ktoré sú širokospektrálne antibiotiká používané na liečbu rôznych bakteriálnych infekcií.
Abadieho príznak 2 je klinický príznak spojený s tabes dorsalis, neurologickým ochorením postihujúcim zadnú časť miechy a spôsobeným neskorým štádiom syfilisu.
Abadieho príznak 1 označuje oftalmologický jav spojený s tyreotoxikózou (toxický účinok nadprodukcie štítnej žľazy).
AB0 systém (alebo ABO systém) je základný systém krvných skupín u ľudí, ktorý bol identifikovaný v roku 1900 rakúskym lekárom Karlom Landsteinerom. Systém je založený na prítomnosti špecifických antigénov na povrchu červených krviniek a príslušných protilátok v krvnej plazme.
Steam je populárna digitálna distribučná platforma pre videohry a softvér, ktorú vytvorila spoločnosť Valve Corporation. Registrácia v službe Steam je jednoduchá a umožňuje vám získavať a spravovať hry, komunikovať s priateľmi a používať ďalšie funkcie platformy.
Glasgowské skóre vedomia (alebo Glasgowská stupnica, GCS alebo Glasgow Coma Scale) je klinická stupnica určená na hodnotenie úrovne vedomia pacienta, najmä po úraze hlavy.
Pygmalionský efekt ako psychologický jav prvýkrát opísali v roku 1968 Robert Rosenthal a Lenore Jacobsonová vo výskume, ktorý sa zameral na vplyv očakávaní učiteľov na študijné výsledky ich študentov. Výskum ukázal, že učitelia, ktorí mali pozitívne očakávania od svojich študentov, mali tendenciu venovať im viac pozornosti, podpory a mali vysoké...
Horizontálny, vodorovný, rovnobežný, paralelný, horizontický, zvislý, kolmý a vertikálny. Kto sa v tom má vyznať? Poďme si to vysvetliť.