Chytil vás revízor a vám neprišiel SMS lístok?

Cestovný lístok sa dá v dnešnej dobe zakúpiť aj prostredníctvom SMS. Čo sa ale stane a čo vás čaká ak vám SMS lístok nedorazí v čas? Revízori bývajú často nekompromisní a vyžadujú zaplatiť pokutu. Ako máte postupovať a aké sú povinnosti dopravcov vám prezradíme v dnešnom článku.

SMS lístok

Jazda na čierno sa nevypláca. Aspoň nie tým, čo nemajú obrovský kus šťastia. Cesta autobusom vás môže stáť nemalé peniaze. Vyplatiť pokutu potom býva častou príčinou spotrebiteľov pre zadlženie sa aj formou pôžičky. Čo ak morálne právo je na vašej strane a vy ste neporušili žiadne pravidlá?

Pani Karolínu chytil revízor v autobuse. Pri bežnej kontrole cestovného lístka sa snažila dohľadať lístok vo svojom mobile. Využila totiž aplikáciu na nákup cestovných lístkov aby tak ušetrila čas. Práve ten čas ju nakoniec stál desiatky eur. SMS správa potvrdzujúca platný cestovný lístok totiž nedorazila v čas a pán revízor bol nekompromisný.

Aké sú práva cestujúcich

Nemá zmysel písať o právach cestujúcich z pohľadu akýchsi podmienok jednotlivého dopravcu. Tí si totiž dávajú pozor na to, aby právne vždy vychádzali ako víťazi. Platia za to nemalé peniaze svojím právnikom. Z ich pohľadu môže cestujúci nastúpiť do vozidla až v čase, keď už SMS lístok dorazil na mobil. Z toho morálneho práva však sú to práve oni, ktorí prostredníctvom PR reklám navádzajú spotrebiteľov aby službu SMS lístok využívali a to práve tvrdením, že ide o jednoduchší a rýchlejší spôsob. Už pri prvom jednoduchom zamyslení sa, si musíme uvedomiť, že zakúpenie cestovného lístku z automatu je rýchlejšie ako samotný SMS lístok. Ide tak pravdepodobne o klamlivú reklamu a zavádzanie spotrebiteľa.

Keď sa ponáhľate – nestihnete

Ak idete z jedného konca mesta na druhý koniec mesta, môže sa vám stáť, že vám nestačí 30 minútový lístok. Ide o minúty a to doslova. Ak si zakúpite na zástavke SMS lístok a čakáte kým sa mu uráči k vám doraziť, môže sa stáť, že vám váš spoj utečie pred nosom. Pozor, platnosť lístka sa však už spustila (na rozdiel od klasického lístka). Minúty utekajú a vy prichádzate na to, že budete potrebovať ďalší lístok. Platnosť lístka by ale podľa správnosti mala začať plynúť až momentom poskytnutia služby tj. Nastúpením do vozidla. Tento právny nesúlad však dopravcovia ignorujú, pretože majú svoje podmienky a podľa ich názoru nie je možné SMS službu poskytovať bez toho aby lístok nezačal platiť v okamihu doručenia.

Zbytočná bezcitnosť pre pár minút

Stačí tak málo k tomu aby bolo všetko v poriadku. Ak by boli revízori motivovaní ľudským prístupom a nie finančnými odmenami za vyzbierané pokuty, celá situácia by sa dala vyriešiť kompromisom. Stačilo by počkať až SMS dorazí alebo preukázať zakúpenie lístka. Takýto prístup by však fungoval len v prípade, ak by už spomínaní revízori nerobili všetko preto len aby zarobili.

Príbeh Tomáša

Na sociálnej sieti sme objavili príbeh Tomáša, ktorý si rovnako ako p. Karolína zakúpil SMS lístok, ktorý nedorazil v čas. Samozrejme dostal pokutu na mieste a k tomu ako bonus sa mu revízori vysmiali do tváre. Tu je jeho vyjadrenie:

„So slušnosťou končím aj ja! Vždy som bol poctivým cestujúcim ale zamestnanci dopravného podniku ma prinútili k tomu, aby som ním nebol. Pokutu som síce zaplatil, pretože sa mi vyhrážali políciou a vyvíjali na mňa psychický nátlak. Kompenzujem si ju však svojským spôsobom a to tak že im pravidelne rozrežem žiletkou sedadlá na ktorých sedím. Môžete ma súdiť koľko chcete. Som rovnakí ako oni.“

Nespokojný Tomáš zvoli trochu extrémny spôsob vyjadrenia svojej nespokojnosti. Žiaľ zúfalí ľudia robia zúfalé činy.

Na záver

Každý dopravca si sám a dobrovoľne môže vybrať, či službu SMS lístkov bude alebo nebude používať. Ak sa rozhodne pre túto službu, berie na seba zodpovednosť za všetky jej možné nedostatky. Ak akýkoľvek dopravca prehadzuje tieto nedostatky na bremeno svojho klienta, koná tak proti morálnemu právu a jeho konanie nie je správne. Ako príklad slúži z minulosti pokazený automat na zastávke. K tomu aby vám revízor nedal pokutu vám postačovalo zapísať či číslo tohto pokazeného automatu. Technickú chybu tak prebral na seba prevádzkovateľ služby a rovnako tak musí konať aj v prípade SMS lístkov.