Vedľajší účinok vakcíny Pfizer? Izrael skúma súvislosť s myokarditídou

Izraelské ministerstvo zdravotníctva uviedlo, že vyšetruje "malý počet prípadov" myokarditídy (zápalové ochorenie srdcového svalu) ako možného vedľajšieho účinku vakcíny spoločnosti Pfizer.

Izraelské ministerstvo zdravotníctva uviedlo, že uskutočnilo štúdiu a keďže analýza prípadov ešte stále prebieha, neboli zatiaľ vyvodené žiadne stopercentné závery.

V reakcii na správy z Izraela spoločnosť Pfizer vydala vyhlásenie, v ktorom uviedla, že si je "vedomá hlásení o myokarditíde" u ľudí, ktorí dostali vakcínu Comirnaty (oficiálny názov prípravku vyrábaného spoločnosťou Pfizer-BioNTech).

Výrobca zároveň ubezpečil, že v očkovanej skupine nebol pozorovaný vyšší výskyt myokarditídy ako bežne v celkovej populácii. Vo vyhlásení sa zdôrazňuje, že doteraz dostalo vakcínu viac ako 260 miliónov ľudí na celom svete a spoločnosť nezaznamenala vyššiu mieru výskytu myokarditídy.

Spoločnosť Pfizer tiež zdôrazňuje, že príčinná súvislosť medzi vakcínou a vznikom poruchy nebola dokázaná, uvádza Science Times. Okrem toho výrobca uvádza, že vzhľadom na počet očkovaných osôb a počet prípadov myokarditídy sú prínosy vakcíny stále výrazne prevyšované oproti potenciálnych rizík.

Väčšina prípadov je u mladších

Nachman Ash, izraelský koordinátor pandemických protiopatrení proti koronavírusu, uviedol, že prvé štúdie odhalili desiatky prípadov myokarditídy hlásených medzi viac ako 5 miliónmi zaočkovaných. Ochorenia sa vyskytli najmä po druhej dávke vakcíny a väčšina potvrdených prípadov sa týkala osôb mladších ako 30 rokov. Muži boli postihnutí častejšie ako ženy.

Ash vysvetľuje, že v tejto chvíli nie je jasné, či prípady myokarditídy skutočne súvisia s vakcínou spoločnosti Pfizer. Nie je tiež jasné, či je počet hlásených prípadov "neobvykle vysoký", čo by mohlo naznačovať možnú súvislosť medzi očkovaním a vznikom poruchy.

Ministerstvo zdravotníctva v Izraeli v súčasnosti skúma, či skutočne došlo k zvýšeniu výskytu a či by sa to malo pripísať na vrub vakcínam. Nachman Ash na tlačovej konferencii vysvetlil, že identifikovať takúto súvislosť môže byť ťažké, pretože myokarditída je ochorenie, ktoré sa často vyskytuje ako dôsledok rôznych vírusových infekcií a často sa vyrieši bez komplikácií.

Ash zdôraznil, že zatiaľ je otázka možnej súvislosti otázna a ministerstvo zdravotníctva zatiaľ nevyvodilo žiadne pevné závery.

Výhody nad rizikami

Spoločnosť Pfizer po vydaní uvedeného vyhlásenia ubezpečila, že je v neustálom kontakte s izraelským ministerstvom zdravotníctva a má v úmysle preskúmať údaje o očkovaní a jeho možných účinkoch. Zdôraznila tiež, že "doteraz sa nenašli žiadne dôkazy o tom, že by tento stav (myokarditída) predstavoval riziko spojené s používaním vakcíny Pfizer-BioNTech proti COVID-19."

Podľa Nadava Davidovitcha, riaditeľa oddelenia verejného zdravia na Ben Gurionovej univerzite v Izraeli, aj keby sa zistila súvislosť medzi prípadmi myokarditídy a vakcínou Pfizer-BioNTech, nezdá sa byť dostatočne závažná alebo nebezpečná na to, aby sa prestala používať.

Davidovitch dodáva, že situáciu je určite potrebné preskúmať a na závery by sme si mali počkať na záverečnú správu štúdie, ale predbežná analýza ukazuje, že riziko nákazy COVID-19 je oveľa vyššie ako riziko "nežiaducich účinkov" po očkovaní. Zdôrazňuje tiež, že myokarditída je väčšinou dočasný stav, ktorý môže sám zmiznúť a nezanecháva žiadne dlhodobé následky.

 

ŽIADOSŤ O PÔŽIČKU
Vyplňte nezáväznú žiadosť a získajte peniaze do 15 minút

► POŽIADAŤ